Gå videre til hovedindholdet

Min første - men bestemt ikke sidste - pitbrænding

DJeg har fået keramikovn! For den der ikke går op i keramik, er det nok svært at forestille sig præcis hvor fedt det er. Det er en luksus, jeg ikke troede der ville tilfalde mig. Det bobler indeni bare ved tanken.

Som det er typisk for mig, så afstedkom indkøbet et mylder af tanker og planer... og nye ideer... og tanker... og planer..... og og og ....ideer.... og søvnløse nætter med tanker om ler og farver og metoder og ... sygt? måske, men sådan er det nu en gang... og hold nu kæft jeg har gode ideer... Jeg er faktisk lidt i tvivl om, hvorvidt jeg overhovedet har tid til at arbejde (kan man gå ned på deltid... som fx. 20 % eller noget?, bare ligesom for at sige at man stadig gør noget for at holde hjulene i gang?).


Sådan er det gået for sig:


 
Sandra og jeg havde samlet en lille bunke kogler, kastanjer og svampe til at putte med ned i tønden, sammen med det forglødede keramik. Hvorfor? Det ved jeg faktisk ikke rigtig, men jeg havde set at "sådan gør man" (eller kan gøre) så det gjorde jeg også :-) . Jeg var super spændt, så det var vigtigt for mig at have tingene helt klar, inden jeg gik i gang: tom olietønde (med lufthul ved bunden), træspåner, brænde, lidt halm,noget skov (førnævnte indsamlede sager og nogle blade) avispapir, salt og kobberoxyd.
Nogle af de små krukker pakkede jeg ind i blade med lidt kopperoxyd, stak lidt halm i og lagde dem den i tønden, som jeg havde lagt et ca. 4 cm. tykt lag træspåner i (ovenpå nogle reklamer, fordi der var vådt i bunden af tønden).
tønde med reklamebund og træspåner.



alle keramikting blev lagt ned. jeg dryssede med salt
og kopperoxyd, hvorefter jeg lagde kogler
 osv. omkring tingene ret tilfældigt.
 
herefter dryssede jeg et lag spåner på og lavede et bål på toppen.
Et kig i tønden.


Bål på toppen og 1000 sommerfugle i maven.
Bålet blev holdt ved lige i fire timer, hvor jeg holdt øje, og lagde mere brænde på undervejs.
 Herefter fik det lov til at brænde ud. Jeg lagde ikke låg på tønden på noget tidspunkt. indimellem, når træets knaster sprang, holdt jeg vejret og var sikker på at al min keramik var gået i stykker, men juhu, det hele holdt til den hårde brænding.



Jeg lod bålet brænde langsomt ud, og stod tidligt op søndag morgen for at løbe ud og kigge ned i tønden. Alt var der, og så var det bare at tage tingene op, tørre dem af i et blødt bomuldshåndklæde og se hvad der var sket i ilden. Smukke farver kom frem, og meget forskellige udtryk på de forskellige ting. Jeg aner ikke hvad der har gjort hvad, men det finder jeg vel ud af efterhånden som jeg får mere erfaring. Jeg kan i hvert fald se at det har stor betydning at glitte leret ordentligt, hvis man vil have en helt glat overflade. De steder hvor jeg har været lige lovlig hurtig og utålmodig, fremstår ru, men meget rustikke og det har sådan set også sin charme.


Efter polering med bivoks.

Netop tørt af med et håndklæde, men endnu ikke poleret med bivoks.


Samlet, undtagen den større kugle. det er tydeligt at de har ligget forskellige steder i tønden,
 den uden så meget farve, har ligget nærmest lufthullet i bunden.


Små skåle, som tydeligt ikke er glittet indeni og kun nødtørftigt udenpå. De fremstår ru, og har også et mere rustikt udseende.



Færdigpolerede :-)
og nu har jeg vist travlt med at fremstille ting og sager til næste pitbrænding..

Kommentarer

  1. Meget flot resultat du fik ud af din første pit, tillykke med det. Hilsen Sanne...:O))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for en rigtig god intro i pitbrændning.Du har også givet mig sommerfugle i maven. Jeg er lige begyndt på keramik. Raku og pitbræning er det som interessere mig mest i første omgang. Efter billeder og tekst på siden er jeg mer end klar. Venligst Line fra Bornholm. www.atelierbornholm.dk

      Slet
  2. I love уοur blog.. verу nіcе cоlorѕ & theme.
    Diԁ you ԁesign thiѕ websіte уourѕelf or diԁ
    yοu hire sоmeonе to do it for
    you? Plz reρly aѕ I'm looking to design my own blog and would like to know where u got this from. kudos

    My web page :: http://wiki.pompiers18.com/index.php?title=V2_Cigs_Are_Ideal_For_My_Asthma_Suffering_Parents

    SvarSlet
  3. Hejsa. Rigtig flotte ting som du har fået ud af din Pitbrænding. Du kan også tilsætte lidt blåsten, hvis du ikke alledere har det, det giver også den rødlige farve. Jeg har lavet æg som jeg har givet terra sigilata ( hvis det er stavet rigtigt ) som jeg har givet lidt farve med oxyder og så pitbrændt dem. Det er lige spændende altid om man så har prøvet det 100 gange. Du er velkommen til at se forbi min hjemmeside som hedder: 123hjemmeside.dk/sj-keramik. Mange keramik-hilsener Sanne...:O)

    SvarSlet
  4. Hej med dig
    Super beskrivelse -jeg har absolut ingen erfaring med pitbrænding, men med et sommerhus i vente, melder muligheden sig nu:-)
    Jeg har været på flere hjemmesider, og er egentlig ikke synderligt usikker på hvordan jeg skal brænde min keramik -det eneste jeg er lidt i tvivl om, er om det er nødvendigt at forgløde, eller ej. Håber at du har de vises sten der:-)
    De bedste hilsner Tina

    SvarSlet
  5. Hej, tak for din fine beskrivelse. Jeg er som ovenstående læser også nysgerrig på forbrændig eller ikke og så hvilken lertype du har brugt. jeg er med på at hvis man Raku brænder skal der en del chamotte i, fordi skift i temperaturer er så hårde, men forstiller mig pitbrændingen hvor du lader det ligge og køle langsomt af er mindre hårdt og derved kan man bruge mere "blødt" ler eller hvad? Håber her er et tip eller to at hente...

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Det bliver mit år i år - det er helt vildt!

Det var svært at skrive julekort denne gang.. meget svært. 2014 står som en uvirkelig tåge af hændelser jeg aldrig havde troet, jeg skulle høre om, kende til og slet ikke opleve.. Nu er det overstået - helvedesåret - og jeg er max. klar til 2015. Jeg har tonsvis af forsæt for 2015. Ikke noget, jeg skal væk fra, men meget jeg skal hen imod. Jeg glæder mig... det bliver et fantastisk år med: * Mere ro * Mere glæde * Mere latter * Mere nærvær * Mere glimmer * Flere drink * Mere dans * Mere talje * Mere sundhed * Mere ansvar * Mere rygrad * Mere effektivitet * Mere målrettethed * Mere skriveri - altså som i, meget mere skriveri Hold nu kæft, hvor jeg glæder mig...

Min datter er blevet Blogger

Ikke alene har jeg netop brugt 14 forrygende dage med at lave keramik og glaskunst med mine døtre, men min yngste er også blevet Blogger. Jeg synes sgu, det er sejt! Hun har selv oprettet sin blog og finder selv rundt i designs osv. Hun er nu snu nok, den lille 11 årige ;-) At hun synes det er sjovt, er selvfølgelig skønt, men set med moderlige (og lærerfaglige) øjne, er den store bonus reflektionerne og det at formulere sig på skrift - plus det, at hun får øvet sin stavning, grammatik og tegnsætning... Jeg synes det er fedt! Hendes blog kan i øvrigt læses her: http://www.julieblaske.blogspot.com/ hilsner fra den stolte moder :-)